Otwieranie pieca po wypale to duże wydarzenie w Garncarni. Paweł wciąż sprawdzał temperaturę w piecu, ponieważ nie może być zbyt wysoka w momencie otwierania furty pieca. Może to spowodować szok termiczny i spękanie naczyń, a w przypadku wypału redukcyjnego, utratę efektu zaczernienia. Zdjęcia zamieszczone poniżej mówią wszystko. Czarna ceramika powstała w trakcie wypału redukcyjnego. Paweł […]
Piec, który został wybudowany wiosną tego roku, jest uniwersalnym ustrojem zduńskim. Autorski projekt i wykonanie Pawła. Piec garncarski naziemny o dużej szczelności dla gazów redukcyjnych. Komora o objętości 1200 L, wyposażona jest w perforowane półki. Ze względu na swoją konstrukcję, daje szerokie możliwości wytwarzania ceramiki artystycznej i użytkowej. Można w nim wypalać zarówno grubościenne formy […]
W ramach realizowanego stypendium twórczego z dziedziny Twórczość Ludowa, pt. BIOnaczynia – synergia tradycji i nowoczesności., finansowane z budżetu Ministra KiDN, Paweł zaprojektował tradycyjne formy naczyń użytkowych, jak też i naczynia będące autorską interpretacją dawnej wytwórczości garncarskiej. Na zdjęciach widoczne są przykładowe formy naczyń, które królowały kiedyś w kuchniach chłopskich: dzbany, misy, butle zasobowe, kubki. […]
W ramach realizowanego przez Pawła stypendium twórczego z dziedziny Twórczość Ludowa, pt. „BIOnaczynia – synergia tradycji i nowoczesności., finansowane z budżetu Ministra KiDN”, pod koniec września odbyły się warsztaty toczenia na kole garncarskim. W trakcie spotkania ze studentkami Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Paweł zaprezentował techniki toczenia całego spektrum form ceramiki naczyniowej. […]
W Garncarni tworząc na kole garncarskim, kształt naturalnie wytacza się z dłoni. Mieliście kiedyś takie wrażenie, że naczynie podobało Wam się wizualnie ale gdy sięgnęła po nie ręka, czegoś brakowało? Wyczuwalna była jakaś kanciastość, czegoś zabrakło aby dłoń w całości przytuliła się do kształtu. Tego pierwszego, drugiego i kolejnego wrażenia pilnujemy w projektowanej przez […]
Dawna pracownia garncarska rodu Sensfuss znajdowała w nieistniejącej już miejscowości Amalienruh, w dawnej Puszczy Szczytnorckiej (obecnie las pomiędzy Kietlicami a Sztynortem). Nasza Garncarnia znajduje się w Kamionku Wielkim, 4,5 km od Sztynortu, W filmie opowiadamy o sukcesji i tradycjach rzemieślniczych. Czy wiecie, że wokół Sztynortu wciąż znajdują się pokłady doskonałej gliny garncarskiej? Z tych naturalnych […]
W pracowni mamy już trzy piece garncarskie. Teraz powstaje czwarty piec opalany drewnem, pod wcześniej wybudowanym zadaszeniem, obok kuźni. Piec będzie podłączony do wspólnego komina z paleniskiem kuzienniczym (kowalskim). Piec do wypału redukcyjnego, podziemny, opalany drewnem. Piec będzie nam służył do redukcyjnego wypału ceramiki. Jest to piec o zwrotnym skośnym ciągu płomieni, z beczkowym sklepieniem […]
Kolejne działania realizowane w ramach stypendium, to zaprojektowanie i wykonanie drobnej ceramiki stołowej historycznej. Ostatnie dwa miesiące Paweł spędził w pracowni uruchamiając pełen cykl produkcji naczyń, poczynając od uzdatniania gliny a kończąc na realizacji zaprojektowanych form. Powstały pierwsze prototypy i docelowe formy autorskich naczyń inspirowanych twórczością dawnych garncarzy. Między innymi kufle kształtu konicznego. Formę tą […]
Zapraszam na warsztaty garncarskie dla dwojga. Praca na kole japońskim-drążkowym, w zaciszu pracowni garncarskiej na Mazurach, przyjemność wspólnego doświadczania naturalnego materiału-gliny. Czytanie kształtów dłońmi. Czas tylko dla Was, w zaciszu pracowni garncarskiej, przy gorącym kominku, z szumiącym graniem koła garncarskiego japońskiego, zapachem naturalnej gliny garncarskiej. Moja filozofia koła japońskiego Kultura starożytnej Japonii stworzyła w swojej […]
Lata 60’te XX w., garncarz z Kleszczel, Leon Sołościukiewicz. Garncarz współczesny, Paweł Szymański. Paweł rozpoczyna badania terenowe, następnie kwerendy muzealne i na koniec pracę nad rekonstrukcją naczyń do przygotowywania potraw – BIOnaczynia. Zaprojektuje ostatecznie autorską kolekcję naczyń.